front-start
Żywienie w profilaktyce miażdżycy - czas porządkowania poglądów PDF Email
Instytut Żywności i Żywienia, Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowo Zależnych 
Jest to pogląd błędny, badania wykazały bowiem, że człowiek nie jest w stanie spożywać tłuszczy i białka, prawie bez węglowodanów, w ilościach pokrywających w pełni zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Diety o drastycznym ograniczeniu węglowodanów są w praktyce ubogokaloryczne. Skutkiem takiego żywienia jest utrata masy ciała, co stanowi koronny argument propagatorów takich diet. Ponadto należy podkreślić, że znaczne ograniczenie spożycia węglowodanów powoduje kwasicę, a ta z kolei działa euforycznie, poprawiając samopoczucie i hamując uczucie głodu. Stąd dla niektórych ludzi są to diety atrakcyjne. Wykazano jednak, że powodują niedobór witamin i licznych składników mineralnych zawartych w produktach roślinnych. Diety takie dłużej stosowane mogą spowodować stłuszczenie wątroby i przyspieszyć rozwój miażdżycy. Twórcy tych diet nigdy nie przebadali skutków ich długotrwałego stosowania. Badania takie, prowadzone przez poważne ośrodki naukowe, są dopiero w toku. Pierwsze, niekompletne jeszcze wyniki są zniechęcające.

Różne diety rozdzielne. Wyróżniają dwa typy pokarmów: białka (mięso, ryby, jaja, sery itp.) i węglowodany (chleb, makaron, ryż, rośliny strączkowe, ziemniaki itp.), które nie powinny być łączone w jednym posiłku. Natomiast tłuszcze i warzywa mogą być dodawane do posiłków białkowych i węglowodanowych. Nie ma uzasadnienia naukowego dla rozdzielania białek i węglowodanów. Zasady zdrowego żywienia propagują żywienie urozmaicone, polegające na łączeniu różnych produktów. Przyswajanie składników pokarmowych jest wówczas lepsze, np. witamina C poprawia przyswajalność żelaza.

Różne diety jednostronne. Zaleca się jeden typ pokarmu przez cały dzień, np. tylko ser i banany lub jaja z grejpfrutem, tylko owoce, tylko zupa itp. Są to z reguły diety niedoborowe i stosowane przez dłuższy czas ewidentnie szkodliwe dla zdrowia.

Podsumowanie

Nie sposób opisać w krótkim opracowaniu wszystkich ekstremalnych diet wymyślonych przez ludzi. Są one z reguły sprzeczne z zasadami zdrowego żywienia. Ich skuteczność, często spektakularna, polega na małym spożyciu kalorii, z czego konsument zazwyczaj nie zdaje sobie sprawy. Utrata masy ciała u ludzi z nadwagą i otyłością powoduje czasem poprawę biochemicznych wskaźników zdrowia (np. obniżenie stężenia cholesterolu, poprawę tolerancji glukozy). Jednakże odchudzanie, szczególnie długotrwałe, dietami ekstremalnymi jest szkodliwe. Natomiast odchudzanie zbilansowaną dietą ubogokaloryczną jest metodą bezpieczną, sprawdzoną w licznych badaniach klinicznych
  Tabela
tbl-zwpm
Uwagi: ta tabela stanowi uproszczenie oryginału dla celów popularyzacyjnych.
1. kwasy tłuszczowe n – 6 występują w licznych olejach roślinnych
2. kwasy tłuszczowe n – 3 występują w oleju lnianym, rzepakowym i sojowym oraz w tłustych rybach morskich.


prof. dr hab. med. Wiktor B. Szostak

Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowo Zależnych
Instytut Żywności i Żywienia
ul. Powsińska 61/63, Warszawa
tel. 22/ 842 49 47
wbszostak@wp.pl


busy
 
logo_ik_podstawowe_cmyk